Den största skillnaden mellan evolution och innovation är att det bakom den sistnämnda finns en hjärna (eller flera) och att slutresultatet ofta är en mix av flera olika tekniker, idéer, drömmar, målsättningar och behov. Så om man vänder på det: när det finns ett hav av tekniker, idéer, drömmar, målsättningar och behov så borde vägen inte vara alltför lång till en innovation?
Men att det inte är så enkelt vet vi ju alla. En annan sanning är nämligen att emedan en evolutionsprocess inte har någon sakägare så styrs innovationer i princip av kortsiktiga, affärsdrivna mål. En innovation som inte sparar pengar åt någon på kort sikt är ofta svårsåld. Och långsam!
På Naturskyddsföreningens Klimatblogg finns mycket bra läsning, just idag fastnade jag för inlägget ”En fossilfri fordonstrafik är möjlig”. Fossilfri fordonstrafik är för mig ett bra exempel där de flesta komponenterna finns på plats (tekniker, idéer, drömmar, målsättningar och behov) men där innovationerna ändå går väldigt långsamt. Åtminstone om man jämför med områden som smartphones, funktionshjälpmedel, spelutveckling, o s v.
Så medan vi väntar rullar diesellastbilarna på, charterplanen flyger oförskräckt vidare och antalet elbilar i Sverige stannar vid blygsamma 6 730 st. Glad blir man i alla fall när man läser följande på Tesla Motors hemsida; ”Our goal when we created Tesla a decade ago was the same as it is today: to accelerate the advent of sustainable transport by bringing compelling mass market electric cars to market as soon as possible.” Så även om det tar lite tid så kommer vi ”så snart som möjligt” att kunna göra eldrivna långfärder utan räckviddsångest!
Thanks for shnarig. What a pleasure to read!