Reklamens historia är både supersnabb och superintressant. Före 1950 fanns knappast begreppet reklamkampanj och Sven Lindqvists bok från 1957 ”Reklamen är livsfarlig” är ett tidsdokument som står i bjärt kontrast till guldäggsgalorna på 80- och 90-talen. Som tur var fick inte Sven Lindqvist igenom något reklamförbud.

Den kreativa revolution som startades av namnkunniga copywriters och art directors fick rulla vidare, dock med allt större influens av tekniska innovationer. Nyskapande media- och kommunikationskanaler förändrade våra relationer med omvärlden och hela vårt beteende som mediekonsumenter.

Idag pratar man om uppmärksamhetsekonomi och hur man som varumärke på det mest effektiva sättet tar sig in i en annan människas medvetande. Content is King har blivit Content Marketing vilket i princip är samma sak, bara lite svårare att greppa. Det är nämligen inte längre varumärket självt som producerar sin ”reklam” utan lika ofta är det konsumenten/användaren som bygger innehållet.

För att nå fram och sticka ut med sin kommunikation idag räcker inte längre enstaka spjutspetsinsatser (a lá enhörning) utan det behövs en matta av små budskap som sticker ut varje dag (typ igelkott). Det gäller att långsamt men medvetet bygga ett pussel av innehåll som till sist skapar användarens egen bild av ditt varumärke. Och det är inte ens säkert att de tre första pusselbitarna passar ihop, först när fyran och femman kommer blir bilden mer hel.